Perikoto: Sprint 2

Terve taas!

Käykäämme läpi sprintin sisältö (luovuin spröntistä, se kävi rasittavaksi).

  • Testaa nykyiset ominaisuudet loppuun
  • Suunnittele ja toteuta puzzle mökkiin
  • Piirrä tarkempi roadmap, MVP 1.0-versioon asti

Sain nämä kaikki tehtyä, joskin sieltä missä aita on matalin! Ehkä se on kuitenkin prototyypille ihan ookoo.

 

Testaa nykyiset ominaisuudet loppuun

Tämä oli aika suoraviivainen. Playtestasin peliä kymmeniä kertoja ja kokeilin erilaisia tilanteita, joissa jokin voisi mennä pieleen. Kunnon ohjelmistokehityksessä olisi ihan mahdollista kirjoittaa kunnon testejä, eli siis koodia, jonka tehtävä on testata muuta koodia. Pelialalla näitä ei kuitenkaan käytetä ihan hirveästi, koska a) asiat halutaan saada nopeasti tehtyä, mikä on aika huono syy, ja b) asiat muuttuvat jatkuvasti, sillä pelistä tietää onko se hauska vasta kun sitä pelataan, ja kaikki muuttuu koko ajan, minkä takia testien ylläpito voi olla hyvin raskasta.

Hassu juttu joka tässä kävi oli kunnon jumpscare. Hirviön navigation mesh, eli siis tavallaan kartta siitä, missä hirviö saa liikkua, oli vanhentunut. Se perustui aiempaan versioon maastosta, ja olin ehtinyt jo muokata sen muotoja. Tämä tarkoitti sitä, että seuratessaan navigation meshia hirviö meni välillä maan sisään tai leijui ilmassa. Tämä paljastui, kun hirviö kaivautui yllättäen maasta suoraan eteeni.

 

Suunnittele ja toteuta puzzle mökkiin

Kiitos Snowielle tämän ideoinnista! Koska aion sisällyttää MVP:hen kaksi rakennusta, majakan ja mökin, on näiden hyvä liittyä toisiinsa jotenkin. Yksinkertaisin ratkaisu tähän on se, että majakan ovi on lukossa, ja pelaajan täytyy löytää avain siihen. Siirsin mökin lähemmäksi majakkaa, jotta pelaaja löytää tiensä sinne käytyään ensin majakalla. Luotan, että pelaajat suuntavat ensin majakalle, sillä se on hyvin näkyvä maamerkki.

Täytin mökin hyllyillä täynnä purkkeja, kunnon Verstas-pelin tyyliin. Majakanvartijan ruokavalio on ollut aika yksipuolinen. En kerro vielä minne piilotin avaimen!

Piirrä tarkempi roadmap, MVP 1.0-versioon asti

Tästä voisin tehdä julkisen! Se löytyy tämän linkin takaa!

Tarkkuustasoltaan tämä on vielä tosi karkea – niputin esimerkiksi talon kalusteet yhden kortin taakse, vaikka ne voisivat ihan hyvin olla omiaan. Tuota olisi vielä muillakin tavoilla voinut pilkkoa pienempiin osiin. Teen niin luultavasti tulevaisuudessa.

 

Seuraava sprint

Seuraavien kahden viikon sprint alkaa tästä! Roadmap antaa nyt hyvin suuntaa siihen, mihin keskittyä seuraavaksi. Ajattelin poimia seuraavat tehtävät:

  • Neljä bugikorjausta, eli roadmapin punaiset kortit.
  • Päähirviön design, 3D-malli ja äänet. Nämä on pitänyt tehdä jo pitkän aikaa. Keskustelin hirviödesignista Snowien kanssa, ja siihen on jo muutama tosi hyvä idea.

Noista riittää varmasti aika hyvin kahdeksi viikoksi.

Ensi kertaan!

Kommentit

  1. rip sprönt

Jatka keskustelua: bioklaani.fi

Osallistujat