Klaanilinnoitus

Vaikka Klaanon-kuvitus on lisääntynyt viime vuosina hurjasti, olemme pitäneet mielestäni aika hyvin kiinni siitä, etteivät asioiden ulkonäöt – detaljitasolla – olen kovin ”kaanonisia”, eli hahmoja piirtäessä voi aika huoletonna tehdä omia taiteellisia valintojaan. Mato ja Snowien piirtämä Nurukan ei ole täsmälleen samanlainen, kuten ei myöskään Geen tai minun piirtämä Snowman. Tavallaan tässä on samanlainen verrakkaissuhde kuin Miramaxin elokuvissa: Toa Matau voi olla samaan aikaan se eläväisempi, värikkäämpi CGI-mallinnus ja hauska muovisoturi.

Paikkakuvitusta Klaanonissa on ollut vähemmän, ja paikkojen ulkonäkö on enemmän kunkin mielikuvituksen varassa. Asia on siis päinvastoin kuin vaikka Tolkienilla, joka piirsi paljon paikkoja eikä juuri lainkaan hahmoja. Meillä hahmokeskeisyys on luontevaa, kun koko homma lähti kuitenkin kaupassa myytyjen muovisoturien seikkailuista.

Siitä huolimatta saamme vähän väliä miettiä, miltä Klaanon maailma näyttää. Aika harvaa asiaa on määritelty alkuperäistuotteen muodossa. Jotkut Advancen Metru Nui -kuvat varmaan hyväksytään sellaisenaan (mutta ilman elementtivärifiltteriä!), koska ne ovat aika hienoja ja suhteellisen uskottavia, jos asukkaita on enemmän kuin 1 000. Mata Nuin saarta Klaanonissa ei ole, joten MNOG-tavara jää yleisen estetiikan pohjaksi – sinällään sopivaksi ”keskimääräisiin matoran-kyliin”, joissa tarina joskus vierailee. Pidän kuitenkin hieman litistetyn pallon muotoista taloa matoran-arkkitehtuurin melko universaalina perustuotteena, joka heijastelee kanisterikohdun tematiikkaa. Olen ajatellut, että matoranien kapselit ovat niitä pyöreitä, joihin Makuta sulloo matoranit Metru Nuin Tarussa – ei niinkään leluhyllyn toa-kanistereita.

Yleisissä mielikuvissa Klaanonin keskeisin paikka eli itse Klaani – linnoitus – ei kuitenkaan taida olla mitenkään korostuneen Bionicle. Mitkä ovat linnoituksen lähtökohdat? Klaani on Klaani, tarinallis-fyysinen inkarnaatio Bio-Klaanin internet-yhteisöstä: foorumi muutettuna tarinan tapahtumapaikaksi. Lisäksi se on linnoitus, mikä ei ole aivan ilmeinen foorumiasia, mutta liittyy Bioniclein sotaiseen luonteeseen.

Tärkeä asia linnoituksessa on sen funktio eli käyttötarkoitus:

1. Pitää sisällä olevat turvassa ulkoisilta uhilta;
2. Asuttaa +250 omituista jäsentä;
3. Toimia ympäristönä tarinan kannalta tärkeille paikoille, kuten Kepen pajalle ja Tawan tornille;
4. Täyttää symbolinen funktio paikkana, jota tarinan sankarit haluavat henkensä uhalla puolustaa.

Ensimmäinen määrittelee paikan linnoitukseksi ja tarkoittaa, että linnoituksessa on oltava muureja ja portteja. Kaikkiin suuntiin ja kaikilla korkeuksilla ei voi olla suuria ikkunoita. Kovin paljon tämä ei vielä määrittele, koska linnoituksia on monenmoisia – onhan linnoitus sekä hyvin vanha että yleensä hyvin säilyvä rakennustyyppi. Tehdessäni Klaanin kartan aivan ensimmäisiä versioita (joiden ajoitusta en yhtään muista, varhaisin tiedosto kertoo olevansa 2019, mutta minusta se on vanhempi) sijoitin linnoituksen kaupungin länsilaitaan niin, että linnan länsikylki on itsessään osa muuria. Itäpuoli taas on kaupunkiin päin, eikä sen tarvitse olla niin sulkeutunut. Tälläkin puolella on muurit, mutta eteläsiivessä muurin ja linnoituksen seinän välissä on runsaasti tilaa niin, että ikkunoita, ovia, arkadeja (kaarikäytäviä) ja terasseja voi olla siellä maahan asti. Näin linnoitus voi liittyä ympäristöönsä eri puolilta eri tavalla ilman, että puolustusfunktion uskottavuus kärsii.

Toiseksi linnoitus on asumus. Varhaisissa viesteissä puhutaan suoraan Bio-Klaanin hotellista – liekkö joku yhtymä Tawan puuhaamaan vähän Habbo Hotelin näköiseen chattipeliin? Ehkä siinä on jotain hotellin/täyshoitolan/sisäoppilaitoksen makua, että Klaanin tarjoaa jäsenille asumuksen vastineeksi siitä, että jäsenet tekevät Klaanin tehtäviä. Hotellin ja (huonosti suunnitellun 2020-luvun) asuinkerrostalon ero ei ole kuitenkaan kovin suuri; hotellien tavoin klaanilaisten huoneet ovat asunnoiksi aika pieniä, ja niihin kuljetaan käytäviä pitkin (eli hissejä ja portaita on melko harvassa). Lisäksi joissakin huoneissa on parveke ja mahdollisia muita käyttäjän hahmosta kertovia, ulos näkyviä juttuja. Käytäviä tulee pakostikin, koska linnoitus on rungoltaan paksu. Kaikki lienevät samaa mieltä siitä, että hotellien tavoin käytävällä on matto, todennäköisesti sininen.

En mene tässä kovin syvällisesti toimintojen sisällyttämiseen linnoituksen sisälle. Mutta jotkut toiminnot, kuten juuri mainittu Tawan torni, määrittelevät paljonkin Klaanin ulkonäköä, samoin kaupungin puolella oleva Kahvio lasiseinällä ja terassilla. Tällaisilla elementeillä voi olla myös syvällisempiä tai symbolisia merkityksiä. Tawan torni ei ole pelkästään korkeampi osa, se on myös Klaanin johdon hermokeskus ja sen ihanteiden kauas näkyvä symboli; linnoituksesta ja Klaanista puhutaan toisinaan Tawan tornina.

Tämä liittyy myös viimeiseen seikkaan. Linnoituksen on oltava sellainen, että hahmot (ja ehdottomasti myös lukija) yhdistää siihen puolustuksen ja sodan arvoisia merkityksiä. Linnoitus ei saa näyttää ankealta, etäiseltä tai kylmältä (kuten linnat ja hotellit monesti näyttävät). Sen on viestittävä, että se on asukkaidensa koti ja turvapaikka, joka hyväksyy monenlaiset otukset taustoista välittämättä. Sen on oltava koti Takalekille, Visokille, Juustoleipävorolle, Matorolle, Notfunille ja Bladikselle; linnoituksen on oltava merkityksellinen.
Miltä sen sitten tulisi näyttää?

Monella on osittain jo retroon kirjoitettuja ja osittain sanomattomia mielikuvia siitä, että Klaani näyttää Klaanilta eli Invisionfreen foorumilta. Harmaata, valkoista, sinistä – aika suomalaiset värit, joskin aika hailakat. Ehkä se toa-silhuettikuva on jossain muraalina. Muuten foorumin piirteitä on aika vaikea siirtää rakennukseksi, ellei sitten ajattele, että rakennusmassa jakaantuu alueisiin kuten bioart ja ficit tai bio-äänestykset. Toivottavasti ei!

Toinen alluusio Bio-Klaanin ja sen saaren paikasta Bionicle-maailmassa on Suomi. Teimme saaresta subarktisen (alun viidakkokokeilujen jälkeen) tämän takia, osittain myös siksi, että sellainen kylmempi havumetsien ja tunturien maa on fantasiassa harvinainen – ja onhan suomalainen maisema kaunis. Miten linnoitus voi seurata suomalaisia esimerkkejä, onko se mielekästä? Keskiaikaisia linnoituksia meillä on muutama, mutta ne eivät ole muodonannoltaan kovin romanttisia. Periaatteessa Klaanin linnoitus ei ole kauhean kaukana Turun linnan pohjakaavasta (tämä ei ole tarkoituksellista), mutta olisin yllättynyt, jos joku kuvittelisi klaanilinnoituksen Turun linnan näköiseksi.

Myös neljäs pointti linnoituksen turvallisuudesta ja kodikkuudesta liittyy ulkonäköön. Kodikkuuden käsite ja siihen liittyvät asiat ovat sidottuja aikaan ja paikkaan, mutta arkkitehtuurin historiasta voi silti erotella periaatteita, joita useimmat meidänkin aikamme ihmisistä yhdistävät kodikkuuteen. Ei-kodikasta: monumentaalinen mittakaava, synteettiset, kovat ja teräkulmaiset materiaalit – aihiot, jotka löytyvät sekä klassismista että funktionalismista (tai internation stylestä) ja Otto Wagnerin 1900-luvun taitteen wieniläisestä modernismista. Tällainen arkkitehtuuri usein tarkoituksella erottuu arkipäivän ja luonnon materialistisesta maailmasta ja yrittää saavuttaa jotain täydellistä, ikuista, symbolistista – tavallisen yläpuolelle olevaa. Ath-Koron temppeli on loistava esimerkki tällaisesta ajattelusta – ja sillä on mielessäni vankka side Wagnerin metroasemiin.

Klaanin linnoitus ei täten ole klassistinen. Klassismin perillisiin kuuluu renessanssi, manierismi ja barokki, varsinkin niiden Välimeren alueen ilmentyminä. Nämä tyylin tuntuvat harvoin kodikkailta, ja tuskin sellaista tavoittelivatkaan. Ne sopivat Steltille – saksalainen barokki nähdäkseni myös esimerkiksi Pohjoismantereelle. Klaanon kestää enemmän tosimaailman alluusioita, kun siirrytään poispäin hahmojen kannalta henkisesti tärkeistä asioista. Silloin maailman vitsitasoille voi antaa enemmän löysää. Pratchettia soveltaen Klaanon on maailma ja maailmojen peili; mutta Bio-Klaanin pitää seistä omilla jaloillaan.

Klassistisen pohjan vastakohtana on vernakulaari, kansanomainen, akateemisen tradition ulkopuolinen perinne. Asioiden rajat eivät ole selkeitä, koska kansanrakentaminen voi ammentaa klassismista ja akateemisesti koulutetut arkkitehdit kansanrakentamisesta. Tässä oleellista on asian esteettinen puoli, haettu vaikutelma, jossa klassismin vastapoolissa on (eurooppalainen) keskiaikainen arkkitehtuuri – romaniikka ja gotiikka – ja sen myöhemmän jatkokehittelyt ja sovellukset. Jo termi romaniikka kertoo ristiriitaisista yhteyksistä: romanesque, roomalaisen kaltainen, pyöröholveja hyödyntävä tyyli.
Tärkeä ero liittyy suunnitteluprosessin muutokseen. Antiikin henkilökeskeisen protoarkkitehtiroolin korvasi usein nimetön mestarirakentaja ja useampi. Katedraaleilla ei ole suunnittelijoita. Rakennuksia ei tehty kerralla valmiiksi ehyen (symmetrisen) suunnitelman mukaan, vaan niissä on ajallisia kerroksia, epäsäännöllisyyksiä, monimuotoisuutta. Rakentajien kädenjälki on näkyvillä, materiaalit eivät itsessään pyri erottumaan arkipäivästä.

Romaniikka ja gotiikka ovat (osittain jälkitulkintojen muodostamia) periodityylejä, joilla on tukku tunnusomaisia detaljeja: gotiikassa vaikkapa tietynlaiset kimppupilarien ja suippokaarien holvistot, ruusuikkunat, tukikaaret ja piikikkään näköiset pinaakkelit. Minusta Klaanin arkkitehtuurin pitäisi välttää periodityylien suoria, abstrahoimattomia fragmentteja, koska ne ovat niin tiukasti kiinni eurooppalaisten ihmisten valtakunnissa. Kiinnostava vastaesimerkki näille on 1600-luvun alkupuolen skottilainen baronial-tyyli paronilinnoineen. Niissä on harvemmin periodityylien piirteitä suoraan, vaan enemmän vapaata muodonantoa, linnamaista jyhkeyttä ja silhuetin dramatiikka tasaisilla pinnoilla toteutettuna. Muutama esimerkki internetistä pihistetyin kuvin:

Craigievar Castle, 1626

Castle Fraser, 1636

Kelli Castle, 1606

Stuart Castle, 1625

Balmanno Castle, 1580-1920

1750-luvulta 1900-luvun alkuun ajoittuva romanttisen arkkitehtuurin vaihe herätti näitä ajatuksia takaisin käyttöön ja painotti teorioissaan monenmoista aidoista materiaaleista vapaaseen pohjakaavaan ja kommunismiin. Vernakulaaris-keskiaikais-romanttinen pooli sopii minusta Klaanonin maailmaan hyvin: se on uskottavaa ympäristössä, jossa teollisuutta on vähän ja asioita pitää tehdä paikallisesti; se sopii Klaanin monimuotoiseen ja -kulttuuriseen hahmokatraaseen; se kykenee tarinan vaatimaan dramatiikkaan ja hahmojen vaalimaan kodikkuuteen; sen rakennuksiin on helppo keksiä lisää osioita, kun tarina vaatii.

Piirrokseni Klaanin kaupungista ja linnoituksesta Köydessä (2020)

En juurikaan pidä tästä kuvasta, ja minä sentään olen usein myötämielinen menneisiin tuotoksiini. Se ei vaan onnistu olemaan toisaalta looginen eikä toisaalta myöskään kovin eläytyvä.

Mutta se vetää oleellisen linkin linnoituksen arkkitehtuurin ja suomalaisen 1900-luvun alun uuden tyylin (jugendin) välille. Tärkeimmät perustelut ensin: koska minulla on läheinen ja lämmin suhde tutkimuskohteeseeni, imen sen vaikutelmia kuin pesusieni ja – ainakin jollain tasolla – ymmärrän sen vivahteita. Nyt paremmin kuin 2020 ja tulevaisuudessa vieläkin enemmän. Klaanonin luoja ei ole koskaan objektiivinen, joten paras lausua se ääneen, ennen tarinan sisäisiä perusteluja.
Miksi sitten 1900-luvun alun sovellus sopii paremmin Klaaniin kuin keskiaikaiset originaalit?

Ensimmäinen asia liittyy detaljiikan abstrahointiin eli arkkitehtuurin kielen yksinkertaistamiseen. Uuden tyylin rakennuksissa on tyypillisesti vähän piiperrystä, huomio on suurien linjojen massoittelussa ja valon sekä varjon vaihtuvissa vaikutelmissa. Toinen liittyy vapauden, luovuuden ja taiteellisuuden korostamiseen – omia muotoja, ei kierrätettyjä. Oikeastaan periaate muistuttaa aika tavalla ylempiä Baronial-esimerkkejä. Yleisenä ”vibakuvana” toimii Bertel Jungin Töölö-arkkitehtuurifantasia Ateneum-taidelehden arkkitehtuurinumerosta marraskuulta 1901:

Edellä sanotusta huolimatta suomalaisessa jugendissa on toki tyylipiirteitä, liittyen esimerkiksi materiaaleihin, ikkunamuotoihin ja -ruudutuksiin sekä sisäänkäynteihin. Mutta ne eivät ole minusta mitenkään vieraita omille mielikuvilleni ja yleiselle MNOG-hengelle – niin kuin sen itse käsitän. Eikä, nähdäkseni, detaljitaso ole koko linnoituksen esittämisen kannalta niin olennainen.

Tärkein lähtökohta vuoden 2020 linnoituskuvalle oli Usko Nyströmin Imatran valtionhotelli, eli Grand Hotel Cascade:

Imatran hotellissa on monia hyviä Klaanilinnoituksen piirteitä: Siinä on monia pienempiä sivuosia romanttisena sommitelmana; yksi komea päätorni; Klaanin estetiikkaan sopivat tasaiset valkoiset seinät; pääosin asumis(majoitus)käyttöön liittyvä ikkunarytmi ja sopivasti (mutta ei liian hallitsevasti) parvekkeita. Se on eurooppalaisen keskiaikaisen linnan kuva, mutta ei viittaa liian tarkasti mihinkään tiettyyn lähtökohtaan. Materiaalit ovat pääosin sellaisia, mitä pystyy valmistamaan melko helposti paikallisesti. Valtionhotellin katto oli alkujaan punaista saumapeltiä. Tämä oli ilmeisesti kompromissi punaisesta tiilikatosta, joka on pääpiirustuksissa. (Hotelli korjattiin uskollisesti entistäen 1980-luvulla, mutta jostain syystä katto jätettiin mustaksi.)

Mutta toisaalta – koska Imatran hotelli ei ole oikea linna, puuttuu siitä Klaanilinnoitukselta vaadittavat puolustusrakenteet; se on muutenkin liian pieni; torni on liian lyhyt; ja epäreilusti se saa majesteettisen vaikutelmansa osittain sijainnistaan Imatrankosken rotkon partaalla. Visulahtea ei ole tekstissä siunattu dramaattisella luonnonmaisemalla, joka auttaisi tornin dramaattisessa nousussa.
Toinen kysymys lähtökohdasta, joka on itselleni melko vaikea: Onko tällainen malli linnoitukselle liian menneisyys-fantasiapainotteinen, puuttuuko siitä Bioniclen leikittely tieteisfiktion ja fantasian sekoittamisella? Pitäisikö Klaanilinnoituksessa olla futuristisia piirteitä – ja voiko niitä saavuttaa ilman ristiriitaa kodikkuuden kanssa? MNOG-ympäristössä scifivivahteet ovat vähäisiä ja hienovaraisia, ja niiden keinovalikoima on erillinen, koska hyvin suuria rakennuksia on vähän; näistä esimerkiksi Ta-Koron linnoituksessa ei ole mitään futuristista.

Vastauksia voi etsiä Euroopan maailmansotien välisestä tyylien painekattilasta. Käyttäjä:Snowie ainakin reagoi varsin myönteisesti Eric Mendelsohnin Einsterin-torniin (1924), yhteen saksalaisen ekspressionismin pääteoksista. Se on tähtitorni, jonka tavoite oli heijastella Einsteinin teorioita muotokielellään. Materiaalin piti olla betonia, mutta sodanjälkeisen pulan takia se tehtiin enimmäkseen rapatusta tiilestä – siis samasta materiaalista kuin Imatran hotelli. Wikipedialla on tästä hauska knoppi:

According to lore, Mendelsohn took Einstein on a long tour of the completed structure, waiting for some sign of approval. The design, while logical and perfectly sufficient to its purpose, stood out like an ”ungainly spaceship” in the suburbs of Potsdam. Einstein said nothing until hours later, during a meeting with the building committee, when he whispered his one-word judgment: ”Organic”.[6] Mendelsohn himself said that he had designed it out of some unknown urge, letting it emerge from ”the mystique around Einstein’s universe”.

Tornilla on selkeitä yhteyksiä suomalaiseen jugendiin, mutta se vie omaperäisyyden muodonannossa vielä pidemmälle ja onnistuu tosiaankin näyttämään futuristiselta. Sopivaa Bionicleen – ehdottomasti! Toisaalta – tornin ideaa on vaikea soveltaa linnoitukseen kokonaisuudessaan, koska se on yhden aiheen kokonaisteos. En tarkoita, etteikö tornin estetiikalla saisi kehiteltyä uskottavaa Bionicle-linnaa – vaikka vaikeaa se varmasti oli. Sen estetiikalla on vain vaikea (tai mahdoton?) tehdä linna, joka vaikuttaisi siltä, että siihen on lisätty eri aikoina uusia tarkoituksia palvelevia rakennusosia, ja että se heijastelisi Klaanin monimuotoista kulttuuria kokonaisuudessaan. Arvokas lähdekohde joka tapauksessa.

Osa 2: Skissailua

Näiden ajatusten pohjalta (ja osittain samanaikaisesti) lähdin kehittelemään uusia näkymiä Klaanilinnoitukseen. Lähestymiseni oli hyvin vapaamuotoinen – en pohjannut piirtämääni karttaan tai tekstiin, vaan enemmän mielikuviin. Tämän takia kuvissa on selkeitä ristiriitoja tekstin kanssa, mutta se ei minua haittaa, koska kyse on luonnoksista. Kuvissa näkyy, miten olen kehitellyt samoja aiheita ja hylännyt toisia. Näkymät ovat jotakuinkin kaakosta, eli kaupungin satamasta niin, että Admin-torni on vasemmalla etualalla ja länsimuuri jää takaa-alalle (ja näkyy vain haaleasti. Esitetty puoli on siis kaupungin puoli, mutta kartassa näkyvä linnoituksen ja kaupungin välinen matalampi muuri ei ole aina mukana, eikä myöskään kaupungin muut rakennukset (esim. Moderaattoriväylällä) tai Huonoa erottava alempi muuri.

Linnoitusta on yksinkertaistettu, koska kyseessä on idealuonnoksista, joita ei ole piirretty puhtaaksi. Jos jollain seinällä ei ole ikkunoita, ei se tarkoita, etteikö siinä ”oikeasti” olisi. Tätä voi olla vaikea seurata, mutta koittakaa kestää.

Klaanilinnoitus 1

Torni on massiivisempi versio Imatran hotellin tornista, koska pidän sen huippuosaa niin hienona. Huippu ei mahdu tässä kuvaan. Olen sommitellut Admin-aukion puoleen kaarikäytävän, jonka yläpuolella – portista yläoikealle – on Kahvion lasiseinä ja terassi. Siirsin tähtitornin erilliseksi rakenteeksi linnoituksen pohjoispuolelle (oikealle) osaksi muuria. Etualalla on vinksahtaneen perspektiivin satamamuuri. Sisäpihaa, jossa on tarinan kannalta oleellinen Keskisuuren kasteen aukio, ei tässä selvästi ole – ehkä se on jossain portin takana. Tämä on periaatteessa virhe. Moderaattoritorni on lyhyt pönäkkä torni portin vasemmalla puolella. En ole tyytyväinen rakennuksen siluettiin: se ei oikein tue tornia tyydyttävällä tavalla.

Klaanilinnoitus 2

Tämä on dynaamiempi versio edellisestä, mutta en vieläkään onnistunut tornin ja muun linnoituksen suhteessa. Kaupungin puolen etumuuri on jätetty pois kuvasta, eli Keskisuuri kaste olisi tuossa kuva etualalla (tiedän, vaikea hahmottaa). Torni on hieman liian siro, mutta sen tukipilarit (buttress suomennetaan yleensä tukikaareksi, mikä on hankalaa, koska niissä ei ole aina kaarta) ovat onnistuneet. Kokonaisviba on ihan tuore.

Klaanilinnoitus 3

Tämä on astetta luonnosmaisempi kuin edelliset. Oleellisesti nostin Keskisuuren kasteen kolmannen kerroksen tasalle niin, että se toimii tornin jalustana. Näin tornin ja linnakkeen suhde on hienompi, eivätkä ne kilpaile toistensa kanssa painoarvosta. Aukion kannalta on oleellista, että Guechex pakenee sieltä – mutta minusta se, että pakoreitti sisältää portaita ja pengerteitä, ei ole huono asia. Tämä voi olla astetta radikaalimpi muutos, mutta en suoraan muistanut mitään juonia, joka tekisi siitä mahdottoman. Admin-tornin vasemmalla puolella oleva kapea torni on liian vitsikäs. Pohjoisosan tähtitorni taas on kutistunut pieneksi, mikä sopii kokonaissiluettiin paremmin.

Klaanilinnoitus 4

Tämä on pidemmälle tehty versio seuraavasta. Koska linnoitusta sanotaan välillä Tawan torniksi, keskityin sen vertikaalisuuteen ja käänsin paperin. Kokonaisuus on minusta onnistunut. Keskisuuri kaste on tässä (mittakaavan outous vaikeuttaa tulkintaa) toisen tai kolmannen kerroksen tasalla, suhteessa kuitenkin matalampana kuin edellisessä. Sen alapuolella on matalampi kaupungin puolen muuri. Yleensäkin yritin tehdä rakennuksesta linnamaisemman. Kahvion lasiseinä ja terassi ovat pääportin yläpuolella, mikä vaikuttaa luontevalta. Linna voi jatkua matalampana vielä oikealle, kunhan se ei kilpaile massassa pääosan ja tornin kanssa; kenties osana muuria olevina rakenteina.

Tällaiset tällä kertaa! Arvostan suuresti kommentteja (täällä tai puhelussa, riippuen siitä, haluaako tehdä spontaanimpaa pohdintaa vai jotain, mistä jää jälki) varsinkin siitä, mitkä piirteet lukijoiden ja kirjoittajien mielestä sopiva Klaanilinnoitukseen ja mitkä ei – ja missä kuvissa suunta on oikea ja missä väärä. En aio klanonisoida mitään, mutta linnoituksen kehitteleminen on minusta Klaanonia tekevä projekti siinä missä viestien kirjoittelukin.

Kommentit

  1. Loistava teksti! Minulla ei ole kauheasti sanottavaa tuosta ulkopuolesta ja arkkitehtuurista, olen aika samoilla linjoilla noiden ajatuksiesi kanssa. Kaikki linnake-designit on tosi kivoja. Muistan että ehkä eka kuva linnakkeesta, jossain wikissä, oli semmoinen aika coliseum-henkinen, hyvin “bionicle-torni.” Tämmöinen vähän pelkistetty satulinna toimii kyllä hyvin, ja on riemastuttavaa lukea ajatuksia bonkle-maailman fiktiivisestä arkkitehtuurista. Just vaikka matoranien kupoliarkkitehtuuri tuntuu hauskalta tavalta yhdistää MNOG-core meidän “raskaampaan” maailmanrakennukseen. Lukisin kyllä mielelläni lisää fiktiivistä arkkitehtuuri-lorea!

    Itse olen miettinyt tätä enemmän semmoisen sosiaalihistorian kautta, millaista Klaanissa on asua, tai pikemminkin, millaiset asiat sanelevat sen, että Klaani on semmoinen kuin miten se on kuvattu? Niin kuin, yhteisön ja sen rakennuksen suhde. Öööh aika epäselvää.

    Linnojen kyseenalaisesta hyödyllisyydestä

    Puolustukseen tehdyt rakennelmat on about aina ikäviä paikkoja. On joko koleita ja ankeita, puolustuksellisesti relevantteja linnoja, tai palatseja jotka ei ole kauhean puolustettavia. On aika vaikea keksiä poikkeuksia tähän - niitä on varmasti jossain, mutta pääsääntöisesti asiat, mitkä tekevät paikasta kivemman asua tekee siitä vaikeamman puolustaa.

    Okei millä tavalla Klaanin linnake oikeastaan on puolustusrakennelma? Se, millaisia puolustusrakennelmat on, on aina ollut aika tiukasti yhteydessä aseteknologiaan ja piiritystaktiikoihin. Bioniclen tapauksessa tämä on ekstra-vaikeaa, koska teknologian taso on vähän kaikkea. Esimerkiksi Klaanin suorat muurit eivät "oikeasti” olisi kauhean hyviä edes semmoisia 1700-luvun kanuunotia vastaan, vaan niitä vastaan tehdyissä linnakkeissa (erityisesti bastionilinnoituksissa) olisi paksut, loivat muurit monessa kerroksessa. Ja “moderneja” tykkejä vastaan aika harva linnake tekee kauheasti - viimeiset sellaiset näimme oikeastaan ensimmäisessä maailmansodassa. Jopa Klaanin rannan miinat pystyisivät varmaan tuhoamaan muurit…

    Joten, muurit eivät ole tarkoitettu tällaiseen suoraan “sotilaskäyttöön”, vaan ne suojaavat hieman pienemmiltä uhilta - rahi-encountereilta, satunnaisilta ryövärijoukoilta, merirosvoilta, yms. Klaanilla on taikasuojakenttä, ja muurit ja linnake voi tietysti olla osin fantasiamateriaalia, jonka ei tarvitse olla meidän maailmamme rajaamaa. Tämä mahdollistaa myös sen ettei puolustuksen tarvitse olla linnan ulkoasussa hallitseva aspekti. Pidän paljon siitä, että linna on “linnamaisempi” ulkoreunalta ja “palatsimaisempi” kaupungin puolelta. Se tuntuu ihan luontevalta, että vaikka linnalla on puolustusfunktio, se on kuitenkin enemmän tyyppien koti kuin sotilasrakennelma.

    Bio-Falansteri ja biomekaaninen realismi

    Bio-Klaanin linnassa asuu eräänlainen hippikommuuni. Minusta on hauska verrata sitä falanstereihin (phalanstére) eli tämmöiseen utopistiseen yhteisöön, missä rakennetaan iso talokompleksi (tai usein enemmänkin kaupunginosa) joka pyrkii olemaan tiivis, enimmäkseen omavarainen yhteisö. Käytännössä ne oli 1800-luvun ranskalaisen utopisen sosialismin lempilapsia. Klaani on monella tavalla phalanstére - suuri osa sen asukkaista elää aika kommunaalista elämää, jossa yhteisö tuottaa palvelut enimmäkseen ilmaiseksi. Marxin “Jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mukaan” in action.

    Tämä tietty näkyy jo “agenttihotelli”-ajan kuvauksessa: Klaani on aina kuvattu todella solidaarisena ja tiiviinä yhteisönä, jossa harvalla on kauheasti omaisuutta, ja esim. Kahvio on selvästi sellainen yhteinen olohuone. Jotenkin tämä hotellikuvaus toimii edelleen, vaikka sen kyllä tulkitsee vähän eri valossa. Minusta esimerkiksi se, että klaanilaisilla on aika pienet asunnot ei ole tuntunut mitenkään ongelmalta - ne eivät ole kerrostaloyksiöitä, vaan enemmänkin makuuhuoneita tosi isossa talossa, missä on paljon yhteisiä tiloja. Suuri osa porukan ajasta kuluu näissä yhteisissä sosiaalisissa tiloissa. Meillä on kahviota, kuntosalia, saunaa, kerhohuonetta, puutarhaa, idk taisteluhuonetta, mitä vaan. Jäsenhuoneiden ei tarvitse olla kovin isoja, kun ne ei minusta suoraan rinnastu asuntoihin modernissa merkityksessä.

    Ja! Kun tätä ajattelee historiallisessa kontekstissa, hahmojemme “oletuselintaso” ei ole yhtä korkea kuin meillä on. Vaikka Klaanonin maailma on teollistuva, suuri osa siitä on maaseutua, eikä kulutusyhteiskunnan kunsilakatut liskonkourat ole vielä suuressa osassa maailmaa. Pienet huoneet ja yhteisöllinen elämä on ehkä jopa normaalimpaa kuin että olisi isoja yksityisasuntoja. Kyllähän matoran-kylätkin näytetään esim MNOG:issa saman henkisesti: talot ovat pieniä, mutta esimerkiksi turagoiden suuret asumukset toimivat myös kokoustiloina ja semmoisena, ja varmasti suuri osa kylän sosiaalisista aktiviteeteista tapahtuu siinä pihapiirissä. Klaani on eräänlainen kylä ahdettuna linnan sisään.

    Tosin, huoneet eivät ole mitenkään standardisoituja - olemme nähneet että siellä on eri kokoisia ja eri muotoisia huoneita, joillain on parvekkeet (Gadunka fuusio), joillain on kaksio (Saraji, Umbra), jollain on laiton lisäsiipi, yms. Se on ihan kiva mielikuva että linnasta löytyy aika sekalaisia huoneita, eri osissa vähän erilaisilla ratkaisuilla. Varmasti tämä on piirre tuon maailman arkkitehtuurissa yleensäkin - hyvässä hotellissa on erikokoisia huoneita matoraneilla ja vortixxeille.

    Minä nyt olen enemmän niitä, jotka yrittää ajatella hahmoja enemmän historiallisen fiktion kontekstissa. Että hahmojen sielunelämän ja esim. ajatuksien elintasosta tai individualismista ei pitäisi yleensä vastata modernia ihmistä, vaan vaikka sadan vuoden takaista. Tämä on tietty aika vaikeaa etenkin kun pitää miettiä kokonaisen fiktiivisen maailman antama konteksti. Tämä tulee hyvin vaikka suhtautumisessa uskontoon - Klaanon on ymmärrettävästi aika sekulaari ja moderni sen uskonto-kuvauksessa (vaikka olemme kiinnitäneet tähän enemmän huomio viime vuosina), ja minusta “arkisen uskon” pitäisi olla enemmän läsnä myös ei ilmiselvästi uskonnollisten hahmojen elämässä (sellaisten tapamatanuistien). Tämä kuitenkin tarvitsisi ylipäänsä enemmän lorea siitä millaista edes on tapa-matanuismi, millaisia ajatuksia ja vaikka rituaaleja siihen liittyy? Tämä nyt siis ei ole mikään kritiikki muita kohtaan, lähinnä on omaa intohimoani yrittää kuvata asioita fantasiassa mahdollisimman “kontekstille uskollisesti”, eikä liian paljoa nyky-ihmisestä käsin. Vaikeaahan se on, mutta myös hauskaa. Sori tämä nyt ei liity kauheasti linnaan, muuta kuin juuri siltä osalta että semmoinen aika kollektivistinen meininki tuntuu ihan uskottavalta siinä maailmassa, missä bonklemme elävät.

    Öööh tästä tuli nyt tällainen aika viimeistelemätön ajatuksenvirta. Eikä edes kovin aiheesta…

  2. Kas niin! Aika käydä tämän inspiraatiota kipinöivän tekstin pariin. Jaan tämän vastauksen hieman aloitusviestin hengen mukaisesti kahteen osaan: ensin ihmettelen tässä kommentissa tekstiä muuten vaan ja sitten esittelen omia ajatuksiani kuvien kera. Jälkimmäinen postaus ilmestyy kun saan riittävän määrän kuva-aineistoa kasaan.

    Klaanilinnoituksen luonne paikkana on kieltämättä kiinnostava kysymys; mehän olemmekin tästä useasti puhuneet. Huomaan aiheesta käytävän keskustelun olevan aika vaivalloista (koska suuri osa näkemyksistä vaatii paljon havainnekuvia, ja linnoitus ei ole helpoin asia piirtää…), joten tämä juna liikkunee aika hitaasti. Onneksi meillä ei ole kiire, tai itse ainakin makustelen asiaa mielelläni kaikessa rauhassa.

    Täsmällinen linnakkeen funktioiden erittely heti tekstin alkuun on tosi hyvä! Puolustusnäkökulmaa ajatellen (ja tähän Matolla olikin hyviä huomioita) linnake on tietty hieman… epäkäytännöllinen. Juuri näistä mainituista “sodankäyntimetan” epäselvyyksistä johtuen. Vaikka linnake ei siksi ole käytännössä kovin uskottava puolustus mm. nazorakeja vastaan, minusta on kiva, että linnakke vaikuttaa olevan tältä osin ihan järkevästi mietitty. Voimme tietysti keskittyä ajattelemaan, että linnake on tehty puolustamaan menneisyyden vihollisilta, mutta minä kyllä pidän tarinallisesti sopivampana, että se toimii ihan aitona jarruna myös nazorakien vyörylle. Ehkä hieman yllättäen minä itse asiassa haluaisin integroida linnakkeen suunnitelmiin tämän takia vähän uudenaikaisemman linnakkeen ominaisuuksia. Ei nyt mitään suoranaista bastionilinnoitusta… mutta ehkä jotain vähän sen tapaista? Huomaan Suomenlinnan kummittelevan takaraivossani. Se on minulle aika merkityksellinen paikka, joten ehkä sen takia. No, onneksi on joka tapauksessa Kepen suojakenttägeneraattori (tai… ehkä oikeammin onneksi on supergeneraattori!) terästämässä puolustuksia.

    Asuttaminen taikka siis agenttihotellius on minusta nostalginen ja veijarimainen ajatus, ja tässäkin Maton näkökulma auttaa jäsentämään omia ajatuksiani. Toden totta, kommuunimaisuus on aika hyvä lähtökohta näiden elinoloille. (Vai miten se meni, kolhoosi joka tuottaa sankaritekoja?) Tämä majoitusnäkökulma on tosiaan nähdäkseni hauska ja aika ongelmaton, hymistelen lähinnä edellisten hyville ajatuksille.

    Tapahtumapaikkanäkökulma on sellainen, mikä aiheuttaa meikäläiselle vähän ns. haasteita. Minulla on nimittäin taipumus olla näissä jutuissa aika raiteilla ja retcon-vastainen, joten haluan vetää suunnitelmat siltä pohjalta, ettemme ole ristiriidassa vanhojen juttujen kanssa. Noh… tämä onkin aika haastavaa, koska kukaan ei muista kaikkea Klaanonia. Joten tämä menneeseen katsova johdonmukaisuusvaativuus on ehkä lähinnä oma ongelmani, mutta se vaikuttaa aika paljon siihen, miten tätä asiaa lähestyn. Onneksi mm. kaupungin karttaa tehdessä linnakkeen “välttämättömät jatkuvuusreunaehdot” käytiin aika tarkasti läpi (kiitos erityisesti Tongu!), joten osa työstä on jo tehty. Menneiden tapahtumien lisäksi on olemassa myös menneet mielikuvat, joihin en ole yhtä kiintynyt (koska se olisi epäjohdonmukaista, koska meillä kaikilla lienee risteäviä mielikuvia), mutta en tietenkään osaa aina erotella viboihin perustuvia mielikuvia itse tekstistä… No, ehkä retron lukeminen auttaa. Linnake on tietysti myös tulevien tapahtumien näyttämö, ja se olisikin varmaan paras argumentti hieman ripeämmän linnakkeenlukkoonlyömisen puolesta. En kyllä usko, että se on hoppuilun väärtiä.

    Ja sitten se symbolinen funktio! Tämä onkin aika kiinnostava juttu, että mitä tässä korostaa. Minä sanoisin, että linnakkeen tulisi muistuttaa tässä suhteessa Bio-Klaania. Outo koti oudoille tyypeille. Samalla haluan, että linnake ei näytä liian, hmm, keskusjohtoiselta. Nämä vaikuttavat hyvin paljon siihen, millaisena linnan näen.

    Eli minun näkökulmani tähän funktioajatteluun voisi tiivistää seuraavalla tavalla: asuttaminen ja tarinan tapahtumapaikat asettavat jonkinlaiset reunaehdot toiminnalle, ja puolustuksellinen ja symbolinen rooli innoittavat linnakkeen muotoa. Puolustusfunktio puhuu minun mielestäni (ehkä jopa yllättävän?) hajautetun ja matalan rakennelman puolesta, ja symbolinen funktio eriskummallisen ja sympaattisen rakennelman puolesta. Sitten on tietysti sekin näkökulma, että haluamme linnan olevan ehkä jokseenkin kaunis. Nämä vetävät vaistojani ehkä vähän eri suuntiin (erityisesti kivan näköinen ja puolustuksellisesti uskottava rakennelma), mutta emme me ole haasteita ennenkään vältelleet.

    Seuraavassa postauksessani pääsemme jo hieman konkreettisemmille vesille, mutta koin asiakseni kommentoida myös alustusta huolella. Oikean maailman havainnekuvista olemme hyvinkin samanmieliset, kuten olemmekin aiemmin puhuneet. No, ylipäänsä taidamme olla lähtökohdista tosi paljon samaa mieltä. Katsotaan, millaisia tuotoksia syntyy kun kynäni pomppii paperilla. Ensi kertaan!

  3. Tästä aiemman tekstin yhteensovittamisesta. Kaavoituslautakunnan dokumentti on melkoinen saavutus (minulla ei ole sitä tässä mutta Tongulla tms on linkki) mutta olen myös aika varma että linnakkeesta kerrottua lorea on mahdoton sovittaa yhteen. Kaupunki oli siinä mielessä helppo, että ensinnäkin siitä on paljon vähemmän kuvausta ja suurin osa kuvauksesta on vain eri paikkoja mitä siellä on, ei niiden keskinäisiä suhteita. Mutta etenkin retro vilisee ristiriitaisia kuvauksia. Onko Kahvio aulan tasolla vai jossain tornissa? Onko Adminien komentokammio maanalainen bunkkeri vai Admin-tornissa? Jos seuraamme kaikki reitit missä ollaan menty kerroksia ylös tai alas ja sinne ja tuonne käytävään, olen aika varma että lopputulos on aika mahdoton. Linnakkeessa ei kuitenkaan voi olla suurta määrää “tyhjää tilaa” kuten kaupungissa voi olla, tarkoittaen tyhjällä “määrittelemätöntä.”

    Näihin kyssäreihinhän on enimmäkseen tehty korjaukset modernissa klaanonissa: Gee kirjoitti “komentokammion” selvästi torniin ja jätti bunkkerin oletettavasti eri jutuksi, yhdessä Ronan viestissä esitellään ajatus siitä että linnassa on “respa” sekä sisä- että ulkoportin luona, Kahvio+Terassi-kombokin on selkeytynyt. Mutta moni näistä on silti ristiriidassa retron kanssa, enkä nyt koe sitä minään ongelmana - on hyvä seurailla retron tekstiä siellä missä se toimii, mutta en pitäisi sitä minään kahleena, kun järkevän linnan suunnitteleminen on jo pelkiltään aika haastavaa. Tiedän että tällainen lähde-tappiomieliala on minulta aika epätyypillistä mutta silleen lol retro on syvältä tässä hommassa. Linnaa kuvaillaan liian tarkasti, että sen yhteensovittaminen olisi helppoa, mutta kuitenkin liian huonosti, että siinä olisi järkeä.

  4. Kokoelma retron kuvauksista on tässä, sen pitäisi olla kattava. Uuden puolella dokumentti pääsee Tulijuurisaagaan asti.

    Olen samaa mieltä siitä, että retrokuvausten tarkka noudattaminen on vaikeaa ja/tai mahdotonta. Retcon-vastaisuus on ymmärrettävä kanta, ja olen sen kanssa monella tasolla samaa mieltä, mutta Klaanonissa se on myös ongelmallista, kun meillä on monta kirjoittajaa. Pilkuntarkka 15-vuotiaiden kirjoituksten noudattaminen on armotonta näitä lapsia kohtaan, ja minä mieluummin sallisin tulkinnan tasoa jo pelkästään siksi, että muuten linnoituksen pohdinnan taiteellisesta prosessista tulisi minun näkökulmastani hyvin tympeä (Verrokkina en esimerkiksi odota Matoran-U:n tarinan ottavan paljoakaan kantaa siihen, että se teloitti nazorak-upseerin singolla). Vanhojen kaivelussa on oma hupinsa, mutta raiteita pitkin menemällä suunnittelu muistuttaisi arkkitehtuurisuunnittelun prosessia hyvin vähän. Osittain tästä syystä ladoin alkuun selkeät suunnitteluperiaatteet, joita koetin seurata.

    Esimerkiksi yllä olevassa dokumentissa on kohta, joka on (kai) Domekin kirjoittama zyglak-hyökkäyksen ajalta:

    Yön keskellä kaupunginvartija Jutap marssi ylpeästi Klaanin Tornin sillalla, joka oli yhteydessä useisiin rakennuksiin jotka oli rakennettu sen lähelle, kuten sairaalat, Klaanilaisten asumukset ja muut välttämättömät laitokset.

    Tämä määrittelee linnan hyvin vahvasti: on Klaanin Torni ja sen silta, ja silta on yhteydessä erillisiin rakennuksiin, joita ovat esimerkiksi asumukset ja sairaalat. Vaikka rakennusten erillisyydestä voi tehdä monta tulkintaa, on määrittelyn tulos joka tapauksessa hyvin hajautettu ratkaisu (ja ristiriidassa sekä karttaan piirtämäni yläprojektion että kaikkien kuvieni kanssa). Oikeastaan koko tämä biologi ja keskustelu on “vastanarratiivi” tuolle kohdalle: asian yhdessä pohtiminen vs. se, että joku vaan kirjoittaa sen sisään. Siten olen (kuten en varmaan aloitusviestissä täysin tarkkaan sanonut, vaikka sekä ensimmäinen että viimeinen virke sitä kohtin kurottelevat!) vastaan ripeää tai verkkaista (hehe) “linnakkeenlukkoonlyömistä” vastaan. Minusta se kestää tulevaisuudessakin tulkintoja, varsinkin esteettiseltä kannalta.

    Itse asiassa: tärkeimpänä periaatteena haluaisin nostaa tässä esiin sen, mitä Gee on monesti sanonun 2025-Klaanonin suhteen: tehdään hommasta kivaa tehdä. Tämä onnistuu minusta parhaiten sillä, että suhtaudumme armollisesti sekä menneisiin kirjoituksiin, toistemme (ja itsemme) nykyiseen tuotantoon että tulkintojen moninaisuuteen. Väriä vaihtava protopeltikatto symboloikoon tätä.

    Sotimisnäkökulmasta sellainen huomio, että se voi ottaa hyökkääjien lisäksi huomioon myös puolustajat, jotka ovat erilajisia ja -kokoisia ja käyttävät rutkasti taikaa. Piirustuksia odotellessa!

    MUOKKAUS: Pieni lisäys vielä menneiden tulkinnasta. Klaanin tyrmein vanha kuvaus on niin rankkaa settiä, että Klaanin minkäänlaista ideaalia on minusta mahdoton sijoittaa uskottavasti sen kanssa samaan tarinaan. Joskus paikkakuvauksen retconnailulle on paikkansa - tapahtui se sitten lukijan/tekijän päässä, tekstissä tai kuvissa.

  5. Niin, tosiaan, kuten mainittua:

    Joten tämä menneeseen katsova johdonmukaisuusvaativuus on ehkä lähinnä oma ongelmani, mutta se vaikuttaa aika paljon siihen, miten tätä asiaa lähestyn.

    En siis olet tai edellytä, että muut olisivat tässä samalla tavalla jumissa. Kunhan vain avasin sitä kulmaa, mistä itse lähestyn tämän pohdiskelua. Ymmärrän kyllä senkin, että linnake on jo tässä vaiheessa sisäisesti ristiriitainen… eli eivät omatkaan suunnitelmani ole tässä täysin dogmaattisia. Ehkä olisi ollut täsmällisempää todeta olemassaolevan kuvauksen olevan senkin vain yksi inspiraation lähde, tosin, aika outo ja pulmapelimainen sellainen?

    Ja tosiaan!

    Siten olen (kuten en varmaan aloitusviestissä täysin tarkkaan sanonut, vaikka sekä ensimmäinen että viimeinen virke sitä kohtin kurottelevat!) vastaan ripeää tai verkkaista (hehe) “linnakkeenlukkoonlyömistä” vastaan. Minusta se kestää tulevaisuudessakin tulkintoja, varsinkin esteettiseltä kannalta

    Kyllä tämä ajatus tuli viestistäsi minun mielestäni erittäin hyvin ilmi! Pikemminkin itse olin vähän epäselvä. Tarkoitan siis olevani samaa mieltä: että tällainen asian pyörittely yhdessä *(ja rauhakseltaan, verkkaisesti) on tosi hauskaa, ja että alkuperäinen blogipostaus on erinomainen kulttuuriteko. En siis ajattele että kukaan olisi tässä keskustelussa lyömässä mitään lukkoon, liian ripeästi tai muutenkaan. Vaan siis että juuri tämä on kiva tapa toimia. Tämän pyörittely on hauskaa, ja ilahduttavan demokraattinen vastavoima retron dibsauspohjaiselle maailmanrakennukselle.

    Minulle henkilökohtaisesti vanhojen, epäjohdonmukaisten ja höpsöjen retrokuvausten yhteensovittamisyritykset ovat keskeinen osa tätä “tehdään hommasta kivaa tehdä” -ajatusta. Yhtäältä minua vaivaa jättää se tekemättä (mikä on, jälkeen, oma ongelmani, ei kenenkään muun), ja toisaalta se on hauskaa. Saan siitä sellaista arvoituksenratkaisumielihyvää. Mutta siis tämä vain yhtenä näkökulmana muiden joukossa, jonka pyrin ottamaan huomioon omissa linnakevisioissani.

    (Jos muuten tuntuu siltä, että viestin tästä jotenkin epäluontevasti, se pitää paikkansa. Minulle on jostain syystä jäänyt yhteisestä maailmanrakennuksesta sellainen viba, että epäonnistun yleensä kommunikaatiossa ja keskustelu etenee sellaiseen asemaan, jossa koen olevani “vastakkain” suhteessa muihin, vaikka en oman ymmärrykseni mukaan ole edes eri mieltä asioista. Tämä liittyy tähän aiheeseen vain sivuten, eräänlaisena käytöstäni selittävänä tekijänä, eikä varsinaisesti itse asiaan. Näin niin kuin mainintana vaan.. menee varmaan yhdeksi luvuksi elämäni kirjassa “sosiaalinen piina, joka seuraa väärinkäsityksistä ja niiden pelosta” nimimerkiltä “sain diagnoosini vasta lähempänä 30w”…)

    *yhdessätekemistä ja demokraattista, ainakin jos kokee esseevastaukset luonträevaksi kommunikaation muodoksi… Toivottavasti tämä ei ohjaa maailmanrakennusta vain yhden genren nörttien puuhaksi.

  6. Niin, tosiaan, kuten mainittua:

    Joten tämä menneeseen katsova johdonmukaisuusvaativuus on ehkä lähinnä oma ongelmani, mutta se vaikuttaa aika paljon siihen, miten tätä asiaa lähestyn.

    En siis olet tai edellytä, että muut olisivat tässä samalla tavalla jumissa. Kunhan vain avasin sitä kulmaa, mistä itse lähestyn tämän pohdiskelua. Ymmärrän kyllä senkin, että linnake on jo tässä vaiheessa sisäisesti ristiriitainen… eli eivät omatkaan suunnitelmani ole tässä täysin dogmaattisia. Ehkä olisi ollut täsmällisempää todeta olemassaolevan kuvauksen olevan senkin vain yksi inspiraation lähde, tosin, aika outo ja pulmapelimainen sellainen?

    Ja tosiaan!

    Siten olen (kuten en varmaan aloitusviestissä täysin tarkkaan sanonut, vaikka sekä ensimmäinen että viimeinen virke sitä kohtin kurottelevat!) vastaan ripeää tai verkkaista (hehe) “linnakkeenlukkoonlyömistä” vastaan. Minusta se kestää tulevaisuudessakin tulkintoja, varsinkin esteettiseltä kannalta

    Kyllä tämä ajatus tuli viestistäsi minun mielestäni erittäin hyvin ilmi! Pikemminkin itse olin vähän epäselvä. Tarkoitan siis olevani samaa mieltä: että tällainen asian pyörittely yhdessä *(ja rauhakseltaan, verkkaisesti) on tosi hauskaa, ja että alkuperäinen blogipostaus on erinomainen kulttuuriteko. En siis ajattele että kukaan olisi tässä keskustelussa lyömässä mitään lukkoon, liian ripeästi tai muutenkaan. Vaan siis että juuri tämä on kiva tapa toimia. Tämän pyörittely on hauskaa, ja ilahduttavan demokraattinen vastavoima retron dibsauspohjaiselle maailmanrakennukselle.

    Minulle henkilökohtaisesti vanhojen, epäjohdonmukaisten ja höpsöjen retrokuvausten yhteensovittamisyritykset ovat keskeinen osa tätä “tehdään hommasta kivaa tehdä” -ajatusta. Yhtäältä minua vaivaa jättää se tekemättä (mikä on, jälkeen, oma ongelmani, ei kenenkään muun), ja toisaalta se on hauskaa. Saan siitä sellaista arvoituksenratkaisumielihyvää. Mutta siis tämä vain yhtenä näkökulmana muiden joukossa, jonka pyrin ottamaan huomioon omissa linnakevisioissani.

    (Jos muuten tuntuu siltä, että viestin tästä jotenkin epäluontevasti, se pitää paikkansa. Minulle on jostain syystä jäänyt yhteisestä maailmanrakennuksesta sellainen viba, että epäonnistun yleensä kommunikaatiossa ja keskustelu etenee sellaiseen asemaan, jossa koen olevani “vastakkain” suhteessa muihin, vaikka en oman ymmärrykseni mukaan ole edes eri mieltä asioista. Tämä liittyy tähän aiheeseen vain sivuten, eräänlaisena käytöstäni selittävänä tekijänä, eikä varsinaisesti itse asiaan. Näin niin kuin mainintana vaan.. menee varmaan yhdeksi luvuksi elämäni kirjassa “sosiaalinen piina, joka seuraa väärinkäsityksistä ja niiden pelosta” nimimerkiltä “sain diagnoosini vasta lähempänä 30w”…)

    *yhdessätekemistä ja demokraattista, ainakin jos kokee esseevastaukset luonträevaksi kommunikaation muodoksi… Toivottavasti tämä ei ohjaa maailmanrakennusta vain yhden genren nörttien puuhaksi.

  7. Argh, yritin korjata alaviitteitä (osaatte varmaan reverse-engineerata päässänne, miten alaviitteet ja kursiivit menivät rikki), mutta menikin triplapostaamiseksi… Yritän korjata myöhemmin koneella!

  8. Loistavaa alkuperäistekstiä voisin kommentoida pidemminkin, mutta ehkä sekä tämä (että Snowien Discord-piirrokset) on saanut minutkin vasta tajuamaan, kuinka paljon enemmän linnake on vähän satulinna omassa päässäni. Admin-torni tuntuu jotenkin oikeammalta vähän hupsuna prinsessatornina kuin rankkana puolustusrakennelmana. Ehkä tämä liittyy siihen tietyllä tavalla rakastettavan naiiviin ideaaliin, jota Bio-Klaani tarinassa edustaa: vaikka olemme kirjoittaneet itsellemme 90-prosenttisesti taisteluhahmoja teineinä, on Klaanonin tarkempi näkemys Bio-Klaanista kuitenkin Klaanon-Tawaa lainaten “naiivi ideaali”. Siksi se, että linna ei näytä kaikkialta kovin suunnitellulta vaan pikemminkin orgaanisesti kasvaneelta on minusta viehättävä ajatus. Bio-Klaanin johto ei ole aatelisia tai sotilasjohtajia vaan noudattaa sitä tiettyä hupsua “foorumin vanhemmat lapset”-dynamiikkaa, mille tämä koko yhteinen mythoksemme pohjaa. Tawalla ei ole valtaistuinta tai valtaistuinsalia, vaan lähinnä kattohuoneisto tornissa. Tuntuu, että tällä viballa myös admintornin oleskelutiloistakin on tullut kirjoitettua aika rennot. Kaikessa on sellaista epämuodollisuutta, josta saa kyllä myös ihan kiehtovia tarinallisia ristiriitoja, kun nämä “foorumin vanhemmat lapset” tajuavat joutuvansa muuttumaan sotilasjohtajiksi.

    Hyvin paljon tuota retron ristiriitaista kuvausta Klaanista on varmasti ohjannut se, miten radikaalin erilaisia näkemyksiä sitä kirjoittaneilla lapsilla on jo ollut siitä, mikä Bio-Klaani on. Tyrmäkohtaus/kohtaukset ovat hyvä esimerkki siitä, miten Domek vanhana anarkistina on jo alusta asti kirjoittanut vähän autoritaarisempaa ja realistisempaa Klaania moraalisen kompleksisuuden luomiseksi, ja Kepe vanhana shitpostaajana täräytti menemään sen kauhistuttavan kuvauksen tyrmäoloista jota palaamme nykyään aina viikon välein ihastelemaan/kauhistelemaan. On se vähän tietyllä tavalla riippakivi, että kaikki tämä on yhä jollain tasolla “totta”, ja yhtenäisen linnakkeen pohjapiirroksen suunnittelu on osa sitä kompleksia sotkua jota tällä tavalla tarinan kirjoittaminen tekee. Minä pidän kaiken yhteen sovittamista sinänsä kiinnostavana haasteena myös, mutta täytyy myöntää että oma ratkaisuni moneen asiaan on “välttele siitä kirjoittamista” tai “yritä mahdollisimman lempeää retconnausta”. Tietyllä tavalla tämä keskustelu peilaa täydellisesti sitä, miten minähahmoani voin käsitellä: Itse Bio-Klaanin lisäksi myös sen johtajat ovat olleet aika “yhteistä pääomaa” jo tarinan alusta asti, ja olen joutunut diilaamaan sen kanssa, miten nyt esim. omahahmooni injektoidaan melko paljon rankempia juttuja kuin alkuklaanonissa visioin.

    Näen, että membut ovat johtaneet meidät jotenkin “uusnaiivin Bio-Klaani-kuvauksen” ajalle, ja tuntuu että se vaikuttaa myös tosi paljon siihen miten linnaketta ja kaupunkia tulkitaan. Klaanonin alun jälkeen oli sellainen tietty grittyn realismin aikakausi, joka toi Klaanin itsensä tulkintaan aika paljon synkempiä sävyjä. Ehkä elämme nyt niin paskaa aikaa maailmanhistoriassa, että Klaani näyttäytyy taas ihanana utopiana? Toisaalta myös jotenkin se, että kaikessa sekopäisessä höpsöydessään membut tekevät Klaanista taas sellaisen optimistisen hiekkalaatikon, jonne kaikkien lelut mahtuvat leikkimään. Maailma tarvitsee vähän satulinnoja.

  9. Niin siis olen tästä periaatteessa ihan samaa mieltä, on todella hauskaa koluta marginaalisia mainintoja Klaanonista ja yrittää rakentaa kokonaiskuva, johon ne kaikki sopii. Mutta minusta linna on se osa missä se on vaan mahdotonta. Minusta on eri juttu noteerata asiat jotka siellä on, just hyvä jos jossain pongun viestissä mainitaan joku klaanin pesula tms. niin sitten se pitää olla siellä, ja pitää kiinni näiden asioiden keskinäisistä suhteista. Tai se mahdoton osa menee juuri siihen, millainen sotku muodostuu kun ottaa kaikki ropen kuvaukset siitä missä kerroksessa ollaan, mitä reittiä mennään, missä suhteessa huoneet ja käytävät ja portaat ja linnan osat on toisiinsa, yms. Näitä mainintoja on vaan liian paljon. Ainakin minun kolmiulotteinen hahmotuskykyni vaan luovuttaa välittömästi tällaisen haasteen edessä : D Linnan sisällön säilyttäminen on mielestäni tärkeämpää kuin sisäisten suhteiden.

    Linna eroaa kaupungin ja saaren kartoittamisesta siinä, että dataa on sekä paljon enemmän mutta tilaa mihin se pitää laittaa on paljon vähemmän. Minusta näissä muissa maantieteellisissä hommissa on hyvin harvoin vain täysin mahdottomia ristiriitoja, kun yleensä tulkinnanvaraa on. Linna on ympäristönä kuitenkin aika tiivis. Minusta on kivempi yrittää tehdä linnasta sellainen kuin haluamme sen olevan eikä yrittää tehdä siitä sellaista, että jokainen retron käytävä-, silta- ja hissikuvaus toimisi. Jos ne toimii, niin hyvä, mutta aika moni niistä ei toimi…

    Onhan siellä alkupuolella monta muutakin juttua mitkä on aika vaikea ajatella nyky-ropeen. Onko esim. huoneiden avainkortteja mainittu jotain 2011 jälkeen? Tai tauluja jotka kertoo montako viestiä olet saanut… Valottujen paluussa kirjoitettiin jäsenkortit moderniin tekstiin, mutta ne on vähän eri juttu. Avainkortit on about kollektiivisesti unohdettu ja jos ovia avataan se on avaimella tai mode/admin-kivellä. Avainkorttia voisi käyttää osana jotain vitsiä jossain mutta en usko että juuri kukaan niitä kaipaa : D

    “Uusnaiivi Bio-Klaani” on aika hyvä, ehkä se menee vielä niin että Bio-Klaani erottuu hyvin selvästi ympäröivästä maailmastaan. Tai se ei ole vain meidän maailmamme ankea konteksti vaan myös se, että olemme kirjoittaneet Bonkle-maailmaan niin paljon enemmän kontekstia, yhteiskuntaa ja elämää, ja onhan se monilta osin realistisen kurjaa. Niin siihen rinnastettuna Klaani on melkoisen kiva paikka. Klaanin ja muun maailman suhde on suorastaan kukoistanut 2020-luvun klaanonissa, mikä on kiinnittänyt paljon huomiota tuohon eroon.

  10. Avatar for Dr.U Dr.U says:

    Minusta on hienoa miten antoisasti käytte tätä linnoituksen olomuotoa läpi. Ainoa ajatukseni linnoituksen ulkomuotoon oli kun jossain varhaisessa UV-mökkimiitissä olisin halunnut että tehdään linna pipareista porukalla. No se ei koskaan tapahtunut.

    Suhtaudun itse tämmöiseen arkkitehtuurilliseen lähinnä tyyliin ‘kiva tausta ja jos sillä on temaattista/loreperusteluita niin se on hyvä’. Yksityiskohdat eivät ole itselle ehkä se tärkein, paitsi jos ne on osa jotain vitsiä. Klaanon tuntuu elävän välillä eri olevaisuuden tasoilla. Joskus ihan marginaalisia retron tai myöhemmän klaanonin juttuja kaivetaan esille käsiteltäväksi.

Jatka keskustelua: bioklaani.fi

Osallistujat

Avatar for MatoroTBS Avatar for Dr.U Avatar for system Avatar for Keetongu Avatar for Guardian Avatar for Snowie

Vastaa