Vittu Mitä Paskaa: Mega Game II

Vittu Mitä Paskaa on joka kerta vähemmän uusi blogisarja, jossa tarkastellaan taideteoksia, jotka ovat jollakin tasolla (vittu mitä) paskaa.

 

MEGA GAME II

 

”Mikä saatana on Mega Game II?” Hyvä ja tarpeellinen kysymys, jos lapsuuteesi eivät kuuluneet lukuisat tunnit ruokakauppojen ilmaisjakelupelien kanssa. Mega Game II loreen syvennymme tarkemmin myöhemmin, mutta nyt riittää tietää, että se on sellainen peli, jossa ajellaan ympäriinsä autolla ja tehdään pelimodesta riippuen erinäisiä asioita.

Oikea, aito kuva Mega Game II:sta

Kuten kuvasta näkyy, graafinen laatu on sellaista, mitä voisi odottaa 2000-luvun alkupuolen ilmaisjakelupeliltä. Tarkkaavainen lukija (vai katsoja?) huomaa muutakin: BRÄNDEJÄ. Mega Game II sattuu nimittäin olemaan muutakin kuin lasten viaton autopeli: se on jälkikapitalistisen yhteiskunnan syvimpien kerrostumien epäpyhä tuotos, jonka ylin tavoite on saattaa pelaaja tietoiseksi BRÄNDEISTÄ.

Mutta hei, ehkä on viisainta haukkua ensin kaikki pelimodet.

Pikatoimituspeli

Konsepti on yksinkertainen: ajele autolla ympäri karttaa ja etsi TUOTTEITA, jotka edustavat jotakin BRÄNDIÄ. Sitten ne pitää viedä kartan osoittamaan paikkaan. Tekoälyjen ohjaamat NPC-kuskit yrittävät samaa, vaikkakin ne enimmäkseen ajavat päin ja tööttäävät vihaisesti. Haistakaa paska, yhtä huonosti te liikennesääntöjä noudatatte kuin minäkin.

Kuvassa: TUOTE, joka edustaa BRÄNDIÄ

Mutta hei, vaikeammaksi menee: samalla pitää tarkkailla bensamittaria, koska aina välillä pitää käydä tankkaamassa huoltoasemalla!!!! Ja… no, eipä hirveästi muuta. Keskimmäinen mittari kuvaa jotain abstraktia suuretta, jonka perusteella jaetaan lopuksi ”ympäristöbonuksia”, mutta on autopelien hengen vastaista yrittää ajaa tolkullisesti, joten sitä ei oikeasti kannata vilkuilla.

Mikä on pikatoimituspelin strateginen syvyys? Ei kovin suuri. Periaatteessa täytyy osata valita, missä järjestyksessä hakee uusia paketteja ja missä välissä toimittaa ne perille, koska autoon mahtuu vain tietty määrä TUOTTEITA. Tekoälyt ovat kuitenkin sen verran tyhmiä, että suuren piste-etumatkan saavuttaa lopulta melko helposti. Vaikeustaso on toisaalta ensisijaisesti lapsille suunnatuksi peliksi ihan hyvä, koska muistan, että nynny ei-True Gamer Kapura, ikä jotain alle 10, sai kaasutella virtuaalisesti aika kauan, ennen kuin voitti vaikeimman mestaruuskisan.

Pikatoimituspeliin kuuluu vielä yksi pelimekaniikka (ja tosi huono sellainen): alussa pitää löytää Iltalehti, jotta saa kartan näkyviin. Ruudun yläpäässä näkyvä nuoli ohjaa perille, joten oikeasti kyse on vain tuurista sen suhteen, kuinka lähelle Iltalehteä spawnaa.

Kokonaisuutena pikatoimituspeli kaipaa pahasti lisää monimutkaisuutta: kaikki kiinnostavuus katoaa, kun pelissä oppii sen verran hyväksi, että tyhmät tekoälyt voittaa aina. Ympäristöbonus ja bensankulutus ovat yrityksiä tuoda haastetta sillä, että pitäisi osata ajaa maltillisesti, mutta niiden merkitys loppupistemäärälle on aika marginaalinen, ja meta on niistä huolimatta kaahata saatanasti ja törmätä viiteen esteeseen minuutissa. Pitäisikö autojen pystyä ottamaan damagea, vai olisiko se liian ärsyttävä mekaniikka? En tiedä, mutta jotakin uutta pikatoimituspeli kaipaa, tai sitten tekoälyt voisivat olla niin hyviä, että niiden voittamisessa on haastetta.

Pommikisa

Kuvassa: pommikisa (pommit eivät edusta mitään tiettyä aseteollisuusBRÄNDIÄ)

Pommikisassa ajellaan ympäriinsä ilman huolta bensasta tai ilmastonmuutoksesta. Kuulostaa muuten utopistiselta, mutta määrittelemättömät pahuuden voimat kiroavat viattomia autoilijoita pommeilla, jotka voi onneksi siirtää muille ajamalla näiden menopelejä päin. Lopulta vain yksi on elossa. Kuulostaako tutulta? Kyllä, se on Battle Royale game mode.

Forniten suosiota ennustaen pommikisa on Mega Game II:n hauskin ja toimivin pelimode. Missään ei ole turvassa, koska vain muita jahtaava näkee kaikkien sijainnin kartalla. Strategisia ulottuvuuksia piisaa: kannattaako pommi viedä eteenpäin välittömästi vai ottaa riski ja odottaa niin kauan, että vihollisilla ei ole aikaa siirtää sitä takaisin? Kannattaako seurata muita autoja vai piileskellä yksinään?

Ihan viihdyttävää on myös tehdä itsemurha ensimmäisellä kierroksella ja seurata, kun tekoälyt ajavat toisiaan takaa. Se tosin paljastaa pelin tekoälyjen huonouden, kun ne jäävät ajamaan ympyrää tiettyjen karttojen tiettyihin kohtiin ja menevät aivan sekaisin huoltoasemista.

Monipelipalvelimet ovat kuolleet varmaan yli kymmenen vuotta sitten, mutta veikkaan, että pommikisa olisi vielä hauskempaa oikeiden ihmisten kanssa. RIP Klaanin potentiaalisesti suosituin monipeli: nyt on tyydyttävä mafiointiin ja mäjäyttelyyn ja mitä näitä nyt onkaan.

Tärkeä pommikisametavihje: ensimmäisellä kartalla voi juustottaa ajamalla karkuun omakotitalojen pihoille, joille tekoälyt eivät osaa seurata. Pois pääseminen on tosin vaikeaa, joten tämä varmaan tehdä vasta sitten, kun jäljellä on enää kaksi pelaajaa (ja pommi on siirretty sille toiselle).

Nopeuskisa

Vittu mitä paskaa. Nopeuskisa on autopelien klassikko, mutta tehtynä aika huonosti. Ajamalla päin TUOTTEITA saa turbovauhtia (miten Mega Game II lore selittää sen, että vaipat ja suklaa saavat auton kulkemaan nopeammin?), mutta koska TUOTTEITA spawnaa täysin satunnaisesti, suurimman osan ehtii kerätä kisan johtaja. Lisäksi karttoja on vain yksi, ja sekin on tosi pieni ja tylsä. Ei jatkoon.

Nopeuskisan balanssiongelmista suurin liittyy kuitenkin erääseen vielä mainitsemattomaan asiaan, josta muutkin pelimodet kärsivät, ja se on…

Autometa: Avensis OP pls nerf

… autovalikoima. Siinä on kaksi vakavaa ongelmaa:

  1. Avensis OP pls nerf. Auton tärkeimmät ominaisuudet ovat nopeus ja pikatoimituspelissä se, kuinka monta pakettia siihen mahtuu. Jostain syystä Avensis on autoista paras kummassakin. Väitän, että missään pelimodessa ei ole mitään syytä käyttää mitään muuta, jos ei halua luoda itselleen keinotekoista haastetta.
  2. Joka pelihahmolla on oma autonsa, joten jos/kun nokkela pelaaja valitsee Avensiksen, NPC:t joutuvat tyytymään shitty autoihin, joilla kuitenkin häviävät. Nopeuskisa on oikeasti ”kuka valitsee Avensiksen”-kisa: sillä ajava NPC voittaa lähes poikkeuksetta. Pelaajalla on vapaus valita joko Avensis ja liian helppo peli tai jotakin muuta ja liian vaikea peli.

Pommikisa kärsii huonosti suunnitellusta autometasta kaikista vähiten, mutta Avensis-kuski on siinäkin vahvoilla. Miksi näin? Mitä pelisuunnittelijat ajattelivat?

(broiler: k a p i t a l i s m i)

Mega Game II lore

Ymmärtääkseen Mega Game II:a on ymmärrettävä se, mitä implikoi pelin rooli ruokakauppojen ilmaisjakelutuotteena. Mega Game II on mainos. Sen tarkoitus on saada lapset assosioimaan erinäiset TUOTTEET ja BRÄNDIT myönteisiin mielikuviin. (Sivuhuomio: Mega Game II mainostaa myös Toyotan autoja, mutta en tiedä, kuinka onnistunutta markkinointia tämä oikeastaan on, koska lapset ostavat/kinuavat vanhemmiltaan autoja paljon harvemmin kuin suklaata tai virvoitusjuomia)

Mainostukseen kuuluu myös se, että pelikentät vilisevät mainoksia ja… ruokakauppoja. Tässä esimerkiksi kuvankaappaus kentästä, joka kuvaa amerikkalaista chinatownia.

D E E P E S T L O R E

Siellä on vittu Valintatalo ja Ruispalojen mainoksia. Mietitäänpä hetki, mitä tämä tarkoittaa tarinan maailmassa. Onko Suomesta tullut imperialistinen suurvalta, joka (yhteistyössä Valintatalon kanssa) valloitti Yhdysvallat? Kuvaako peli vaihtoehtoishistoriaa, jossa Suomeen saapui valtava aalto kiinalaisia maahanmuuttajia ja syntyi USA-tyylisiä segregaatiokaupunginosia? Mega Game II lore on valitettavasti aika vajaata, enkä tiedä, mistä löytyisi Mega Game II loren Greg, joten luulen, että emme saa lukuisiin aiheellisiin kysymyksiin milloinkaan vastauksia.

Paitsi ehkä tarinan maailman ulkopuolisia. Mikä on Mega Game II:n historia?

Nopea tutkimuskierros internetin syövereissä paljastaa, että Mega Game II (ja sen edeltäjä Mega Game) olivat ruotsalaisten peliyhtiöiden tuotoksia, joita myytiin mm. Brasiliaan ja Suomeen.

Brasilian versio perustui suomalaista enemmän alkuperäiseen, mikä näkyi mm. järkevämmässä autovalikoimassa. Suomenkielisen lokalisaation yhteydessä päätettiin, että asiat olivat liian hyvin, joten osa autoista siirrettiin ilmaiseksi DLC:ksi, jonka sai ladattua kehittäjien sivuilta. Tämä ei luonnollisesti onnistu enää, joten meille jää vain rikkinäinen, Avensiksen dominoiva autometa.

Suomen Mega Game II:ssa on myös eräs hämmentävä muutos: erilainen hahmovalikoima. Ainoastaan Biker, Dakha, Sarah (näkyvät kuvissa) ovat sekä suomenkielisessä että alkuperäisessä ja brasiliaisessa, ja loput on meillä korvattu Mega Game OC Donut Steal -hahmoilla. Miksi näin? En osaa sanoa. Olivatko suomalaiset julkaisijan mielestä niin svekofobisia, että Benny, Cecil ja Penny piti poistaa? Ei aavistustakaan.

Kuvassa: kiellettyjä ruotsalaisia

Sinänsä ostan kyllä senkin selityksen, että ne sattuivat vain olemaan rumimmat hahmodesignit. En luota ainakaan Bennyn (kuvassa Sari, koska nimesin itseni niin) tai Pennyn hymyihin. Preac lienee vetänyt jotain aineita.

Lopputulema: 0/6; ei sentään sisältänyt mikro-ostoksia, koska ne eivät olleet juttu 2000-luvun alussa

Kommentit

  1. Ai miksi Yhdysvalloissakin on Valintataloja ja muita suomalaisia firmoja?
    s h a t t e r c a n o n

    Tämä oli ns. hyvää kamaa. Mistä edes löysit tuon pelin? Voitko, öh, JAKAA sen? Tms?

  2. Suomenkielisen version latasin muistaakseni täältä: http://prkl.org/mega_game_ii/

    Muunkielisiä löytyy googlettamalla alkuperäisnimellä Pickup Express. Videomateriaalin perusteella autot ja kuljettajat ovat samoja kaikissa ei-suomenkielisissä versioissa, shillattavat BRÄNDIT vain eroavat, joten täyden Mega Game II kokemuksen saa pelaamalla suomenkielistä ja jotain muuta.

  3. Aika hämmentävä. Hyvä arvostelu. Jotenkin itse jäi täysin irralleen näistä ilmaisjakelupeleistä. Toa Mata -peliä pelasin kavereilla ja lainasin enkä ikinä palauttanut (ehehe) ja joku muropaketin jalkapallopeli oli mutta sitä ei ikinä kokeiltu. Ei varmaan ollut edes konetta silloin. Mutta pommikisa näyttää hyvältä, tai ainakin kiinnostavimmalta moodilta.

Jatka keskustelua: bioklaani.fi

Osallistujat