Eliittikoulu vai Lumon lukio?

huom: tämä spoilaa aika paljon juttuja (mahdollisimman vähän kuitenkin) eliittikoulusta, ja silleen murha mysterys nui tarinat eivät ehkä ole niitä, joista edes spoilerikulttuurin ylilyönneistä piittaamattomat haluavat tietää kaiken ennalta. jos kinostaa lainkaan niin ei ehkä kannata lukea???

Eliittikoulu on Netflixin vähän huono teinidraama, joka on joka kausi vähemmän vähän huono ja enemmän vain huono. Eliittikoulu vai Lumon lukio? on vähän huono biologi, joka yrittää eritellä, miksi näin on.

niin siis mistä se juttu kertoo

Ehkä ihan oleellinen kysymys, jos tästä tekstistä aikoo saada jotain selvää. Eliittikoulun peruspremissi on, että pahan rikkaan rakennuttaja sedän pahasti mutta halvasti rakennuttama lukio romahti, koska se oli niin paha ja halpa, ja jostain syystä tästä korvauksena kolmelle satunnaiselle opiskelijalle annetaan stipendi titulaariseen eliittikouluun. Tämän järkevyyttä ei kannata miettiä liikaa.

Eliittikoulussa on paljon rikkaita mutta hotteja kusipäitä, jotka järjestävät joka ilta tosi kalliita juhlia, ja… murhia!!!! Pahan ja rikkaan rakennuttajan tytär murhataan, ja koko ensimmäisen kauden tarinan kehyskertomus on poliisikuulustelu, jossa vähän huono poliisi täti kysyy juttuja hahmoilta samaan aikaan, kun tarina etenee takaumissa. Kuka heistä teki sen???

Laita silmäsi kiinni hetkeksi ja piinaa mieltäsi seuraavalla kysymyksellä: mitä tällaisen tarinan onnistuminen vaatii?

Varmaan ainakin sitä, että mahdollisimman moni hahmo (mieluiten jopa kaikki) on uskottava mahdollinen syyllinen. Tässä sarja onnistuukin! Kaikille hahmoille – jopa niille, jotka eivät ole erityisen kusipäisiä – rakennetaan potentiaalisia motiiveja. Viimeisen jakson tilalle voisi kirjoittaa aika monta muuta vaihtoehtoista lopetusta. Tämä tekee tarinasta jännittävää seurattavaa: katsojan näkemys syyllisen identiteetistä muuttunee tiuhaan uusien todisteiden ja käänteiden astuessa peliin. Hahmojen esittelyä ja syventämistä on kiinnostavaa seurata murhamysteerin näkökulmasta. Ykköskausi on loistava cringe compilation, jossa yksi teini tekee tosi paljon huonoja elämänvalintoja ja suututtaa koko eliittikoulun.

kausi 2

Tarina jatkuu, mutta mitä tapahtuu? Sarjan tekijät päättivät käyttää kehyskertomusta uudelleen, joten tapahtuu… uusi rikos! Sarjan vähän huono ja tylsä päähenkilö, johon suurin osa hahmoista suhtautuu ystävällisesti tai neutraalisti, on kadonnut! Kuka heistä teki sen?

Nokkela lukija saattaa spekuloida, että tämä kuulostaa juonelta, jossa on edellistä vaikeampaa rakentaa kaikista päähahmoista uskottavia syyllisiä. Nokkela lukija on oikeassa, ja Eliittikoulu ei oikeastaan edes yritä. Lopullinen twist ja siihen eteneminen toimivat jotenkuten (vielä tällä kaudella), mutta säröjä on havaittavissa jo nyt. Ne hahmot, joille ei voi kuvitella minkäänlaista motiivia, tuntuvat pääjuonesta irrallisilta. Koheesio kärsii. Ruutuaikaa jaetaan epätasaisesti, kun sarja keskittyy potentiaalisiin syyllisiin muiden hahmojen kustannuksella.

Kakkoskaudella on silti onnistumisensa eli enimmäkseen ne hetket, joina tapahtuu mielipuolista ihmissuhdepaskaa. Yritin etsiä (mutta en löytänyt) tumblrista hyvää meemiä jonka joskus näin joka oli silleen

joku hahmo: guzmanin täytyy olla yhä tosi surullinen siitä että sisko murhattiin

guzman: mitä vittua parhaat kaverini panivat kun nukuin heidän vieressään samassa sängyssä

Lisäksi on… hirvittävän huono insestijuoni! Yllättävän hyvä kinematografia! Lu, Eliittikoulun paras hahmo, roastaa kaikki kaverinsa ja paljastaa jotain 5 synkkää salaisuutta näiden yksityiselämästä samassa puheenvuorossa hyväntekeväisyysgaalassa! Hyvää, nautinnollista teinipaskaa. Kakkoskauden katsomista tuskin katuu, jos piti edellisestä.

kausi 3: ne lakkasivat yrittämästä

Tämänkin kauden avaa… rikos!!! Kehyskertomus kuitenkin menettää täysin merkityksensä, sillä sen valtaa täysin (oikeastaan ihan hyvä mutta rakenteellisesti myrkyllinen) twist, jonka vuoksi millään, mitä hahmot vähän huonolle poliisi tädille kertovat, ei ole väliä. Kaikki vihjeet ovat ristiriidassa keskenään, ja katsoja on lähinnä hämmentynyt tai arvaa jo ennalta, että meneillä on jotain outoa.

Kolmoskausi on muutenkin täynnä outoa, tyhmää paskaa. Netflix, joka on surullisen kuuluisa tuottamattomien sarjojen armottomasta keskeyttämisestä, tilasi kaudet 2–3 samaan aikaan. Ööh, kuulostaa hyvältä? Kai sarjan tekijät nauttivat etuoikeudestaan ja suunnittelivat ennalta järkevän tarinan, joka lipuu sulavasti kaudesta toiseen?

Jostain vitun syystä eivät, vaan kausien 2 ja 3 välinen siirtymä on uskomattoman tökerö. Kausi 2 jättää juonen hämmentävän valmiiseen tilaan: kaikki true otp:t ovat selvinneet ja melkein päätyneet yhteen, suurin osa sivujuonista ja hahmokaarista vetelee viimeisiään, cliffhangeristakaan ei tunnu tulevan tarpeeksi uutta juonisisältöä kolmannelle kaudelle.

Mikä neuvoksi? Tarinallisesti turhien konfliktien, monimutkaisuuksien ja ongelmien keksiminen! Seuraa lista hämmentävistä tällaisista jutuista kolmoskaudella:

  • hahmo sairastuu yhtäkkiä syöpään ja sitten koko hahmokaari sillä kaudella on sen ympärille rakennettua hahmodraamaa
  • ykköskaudella oli suosittu ot3 juoni niin nyt on uusi sellainen mutta on vähemmän selvää miksi juuri nämä 3 hahmoa haluaisivat panna toisiaan
  • ilmaantuu uusi hahmo, joka on salakavalasti suunniteltu tuottamaan spesifin kolmiodraaman, mutta edes sarja itse ei ota sitä vakavasti ja se vain vähän katoaa sarjan lopussa
  • eräässä shippauksessa ei ollut tarpeeksi materiaalia kokonaiselle kaudelle joten toiselle hahmolle kirjoitetaan uusi love interest hahmo jonka tausta tarina on että se oli ennen koulukiusattu mutta sitten se hahmo lähetti sille positiivisen viestin instagramissa ja sitten se etsi sen käsiinsä ja lisäksi se on miljonääri ja hahmon isä shippaa taloudellisista syistä mieluummin tätä paritusta (??? en ole varma miten nämä jutut liittyvät toisiinsa???) ja sitten nämä hahmot vuorovaikuttavat vain keskenään melkein koko kauden ajan kunnes ovat lopussa silleen että ei tämä on tyhmää

Sarja yrittää kuumotella tarinallisia uhkakuvia, jotka sotivat niin pahasti genren ideologisia lähtökohtia vastaan, että lopputulos on ilmiselvä. Naiko Clara isänsä suosituksesta rikkaan kusipään, josta on hyötyä perheyrityksen hallinnassa??? Ei vittu tietenkään. Tämä on teinisarja, ja teinisarjoissa uskotaan tosirakkauteen, ei utilitaristisiin parisuhteisiin. Koko sivujuoni on ratkaisunsa ilmiselvyyden puolesta yhtä ajanhaaskausta kuin Klaanon-viesti, jossa Snowie pohtii, kannattaisikohan sen lyödä Kepeä kirveellä päähän.

On helppo nähdä, miten käsikirjoittajat päätyivät ongelmiinsa:

1) kakkoskausi saatti jostain syystä melkein kaikki juonet ja hahmokaaret lähes loppuun

2) kehyskertomuksesta päätettiin tehdä twist, joten rikoksen hidas ratkeaminen ei käy kauden oikeaksi juoneksi

3) voi vittu tarvitaan filleriä ja paljon

Tilanne on siinä mielessä ikävä, että kuten sanoin, kolmoskauden suuri rakenteellinen twist on oikeastaan erittäin hyvä. Sen seuraukset (yhdessä kakkoskauden päätöstilan kanssa) vain ovat valtavia ja tuhoisia. Eliittikoulun kolmoskausi on täyttä paskaa, jota hyvä loppuratkaisu ei pelasta – hahmojen kohtalo todennäköisesti lakkaa kiinnostamasta siinä vaiheessa, kun käy selväksi, miten huonosti käsikirjoitettuun ulottuvuuteen ne ovat joutuneet.

Neloskausi on ilmeisesti asia, vaikka on epäselvää, onko se reboot vai jatkoa tarinaan jääneiden hahmojen elämään. Joka tapauksessa kehotan lämpimästi sarjan tekijöitä miettimään seuraavalla kerralla vähän kovempaa, onko uudessa rikoskehyskertomuksessa todella ainesta kauden rakenteelliseksi tukipilariksi. Ehkä sellaista ei edes tarvitse olla: olen kuullut huhuja tarinoista, jotka eivät rakennu rikoksen selvittelyyn liittyvistä takaumista. Kannattaa ehkä myös miettiä, että jos juoniarkki rakentuu kolmesta osasta, onko viisasta käytännössä lopettaa tarina jo toisessa? Tukala kysymys. Hmmm.

lisäksi haistakaa vittu siitä ettei nadia x lu, ”eliittikoulun vrisrezi”, ollut kaanonia

ei muuta

Ei kommentteja juuri nyt